5. Logboek
Het Logboek is de verzamelplaats van alle uit te voeren activiteiten. Binnen het Legionelladossier zijn alleen die activiteiten zichtbaar die van toepassing zijn. In het algemene Logboek van Acquatrust zijn alle activiteiten van alles modules zichtbaar. Hierin worden periodieke en eenmalige maatregelen gedefinieerd.
De mogelijkheden die men heeft in dit tabblad worden op hoofdlijnen besproken.
5.1 Informatievelden
Bij een Logboek activiteit kunnen verschillende gegevens worden vastgelegd in diverse informatie velden en verdeeld over verschillende subtabbladen. De velden die zijn benoemd zijn standaard velden. Dat wil zeggen dat ze niet te configureren zijn. Op het moment dat een inventariselement wordt, toegevoegd of gewijzigd worden er velden zichtbaar die zijn gemarkeerd met een *, deze moeten verplicht worden ingevuld.
Voorbeeld weergave Activiteiten invoerscherm – Tabblad Algemeen
5.2 Acties
Om acties op een activiteiten uit te voeren wordt er gebruik gemaakt van de actiebuttons. De acties die uitgevoerd kunnen worden staan in de lijst weergegeven.
Voorbeeld weergave Actiebuttons
5.3 Details
Om naar een specifiek onderdeel af te dalen kan er gebruik worden gemaakt van de details. Met Details navigeert men rechtstreeks naar de informatie dat behoort bij het onderdeel dat men heeft
geselecteerd. Met andere woorden alleen de etages die behoren bij Locatie X in plaats van het tonen van alle etages.
Voorbeeld weergave Details
5.4 Overige acties
De overige acties die uitgevoerd kunnen worden op het basis scherm zijn als volgt. Deze acties zijn voor iedereen toegankelijk.
Wijzigen scherm. Hiermee krijgt men een lijst weergave van activiteiten in plaats van een specifieke weergave van 1 item. Vervolgens kan men een selectie maken uit de lijst.
Binnen de applicatie is een digitale help functie beschikbaar. Hierin staat de functionele werking van het systeem beschreven. De digitale help is een aanvulling op de Werkplekinstructie.
Actieve elementen zijn zichtbaar in het scherm.
Alle gearchiveerde activiteiten zijn zichtbaar op het scherm.
5.4 Werken met het Logboek
5.4.1 Toevoegen activiteit
Stap 1: Klik op de actiebutton Toevoegen
Stap 2: Het informatiescherm wordt zichtbaar en de gegevens moeten worden ingevuld. De velden gemarkeerd met een * moeten verplicht worden ingevoerd. De verplichte velden hebben de volgende functie.
o Datum activiteit Uitvoerdatum activiteit, standaard wordt de systeem datum overgenomen. Dit kan worden aangepast met de kalender functionaliteit
o Type activiteit Keuzelijst met typeringen die van tevoren zijn gedefinieerd.
o Omschrijving Verplicht veld. Naam van het betreffende item.
o Vervolg activiteit Keuze lijst ja/nee. Op basis van dit veld wordt er automatisch een vervolg activiteit aangemaakt.
o Locatie Voor welke locatie moet de activiteit worden uitgevoerd?
o Installatie Waar moeten de activiteiten op worden uitgevoerd?
o Uitvoerende persoon Wie voert de werkzaamheden uit.
o Overige velden Zijn niet verplicht en worden gebruikt om aanvullende informatie van een inventariselement op te nemen.
Voorbeeld weergave ingevulde activiteitenlijst.
Stap 3: Alle benodigde velden ingevoerd? Zo ja, dan wordt de informatie alleen opgeslagen in de database indien de knop opslaan wordt ingedrukt. Indien de data niet opgeslagen hoeft te worden dan kan men op de button annuleren klikken.
Voorbeeld icoon Opslaan
Voorbeeld icoon Annuleren
5.4.2 Wijzigen activiteit
Stap 1: Klik op de Actiebutton Wijzigen
Stap 2: Het ingevulde invoerscherm is zichtbaar en de mutaties kunnen worden doorgevoerd. Alle velden die niet vergrijsd of vet worden weergegeven zijn te wijzigen.
Stap 3: Alle benodigde velden gewijzigd? Zo ja, dan wordt de informatie alleen opgeslagen in de database indien de knop opslaan wordt ingedrukt. Indien de data niet opgeslagen hoeft te worden dan kan men op de button annuleren klikken.
Voorbeeld icoon Opslaan
Voorbeeld icoon Annuleren
5.4.3 Verwijderen activiteit
Stap 1: Klik op de Actiebutton Verwijderen
Stap 2: Het volgende bericht wordt weergegeven op het scherm.
LET OP. De Activiteit wordt fysiek verwijderd uit de database!
5.4.4 De-Archiveren Activiteit
Stap 1: Klik op de Actiebutton De-Archiveren
Stap 2: Met het de-archiveren worden alle activiteiten die gereed zijn gemeld uit het archief gehaald.
5.4.5 Gereedmelden
Om activiteiten uit het scherm te laten verdwijnen en/of nieuwe activiteiten aan te maken, dienen de voorgaande activiteiten gereed te zijn gemeld.
Stap 1: Selecteer de activiteit die gereed kan worden gemeld in de lijst.
Stap 2: Klik op de Actiebutton Gereedmelden
Stap 3: De activiteiten worden voorzien van een datum en tijdstempel en worden weggeschreven naar het archief. Een eventuele vervolg activiteit wordt automatisch aangemaakt op basis van de ingevulde randvoorwaarden.