4. Risico analyse
Op het moment dat een inventarisatie is uitgevoerd kan er op de verschillende items een analyse worden uitgevoerd. Binnen de applicatie is dit geen verplichting. Je kan rechtstreeks vanuit de inventarisatie naar het Logboek om activiteiten aan te maken.
Per item wordt er een specifieke analyse gemaakt waar kan worden aangegeven of er een hoog, middel of laag risico aanwezig is op een inventarisitem. Om een risico analyse uit te voeren dienen de betreffende inventaris items te zijn ingevoerd. Bij de analyse maak je ook gebruik van dezelfde basis structuur.
Voorbeeld weergave Analyse
4.1 Informatievelden
Bij een Risico analyse kunnen verschillende gegevens worden vastgelegd in diverse informatie velden en verdeeld over verschillende subtabbladen. De velden die zijn benoemd zijn standaard velden. Dat wil zeggen dat ze niet te configureren zijn. Op het moment dat een inventariselement wordt, toegevoegd of gewijzigd worden er velden zichtbaar die zijn gemarkeerd met een *, deze moeten verplicht worden ingevuld.
De velden die worden ingevoerd zijn verdeeld over de volgende tabbladen.
Voorbeeld weergave Risico analyse scherm – tabblad Algemeen
4.2 Acties
Om een risico analyse toe te voegen, te wijzigen, te verwijderen en te archiveren of de-archiveren zijn er actiebuttons opgenomen. Of men deze buttons kan gebruiken is afhankelijk van het autorisatieprofiel (wordt beschreven in het subonderdeel Administratie) te gebruiken.
Voorbeeld weergave Actiebuttons
4.3 Details
Om naar een specifiek onderdeel af te dalen kan er gebruik worden gemaakt van de details. Met Details navigeert men rechtstreeks naar de informatie dat behoort bij het onderdeel dat men heeft geselecteerd. Met andere woorden alleen de etages die behoren bij Locatie X in plaats van het tonen van alle etages.
Voorbeeld weergave Details
4.4 Overige items
De overige acties die uitgevoerd kunnen worden op het basis scherm zijn als volgt. Deze acties zijn voor iedereen toegankelijk.
Wijzigen scherm. Hiermee krijgt men een lijst weergave van items in plaats van een specifieke weergave van 1 item. Vervolgens kan men een selectie maken uit de lijst.
Binnen de applicatie is een digitale help functie beschikbaar. Hierin staat de functionele werking van het systeem beschreven. De digitale help is een aanvulling op de Werkplekinstructie.
Actieve elementen zijn zichtbaar in het scherm.
Alle gearchiveerde elementen zijn zichtbaar op het scherm.
4.5 Werken met Risico analyse
4.5.1 Toevoegen Risico analyse
Stap1: Klik op de Actiebutton Toevoegen
Stap 2: Het volgende scherm wordt zichtbaar waar de velden die gemarkeerd zijn met een * verplicht moeten worden ingevuld. De verplichte velden hebben de volgende functie. Met name de tabbladen Algemeen en Analyse zijn van belang om in te vullen.
Tabblad Algemeen
o Locatie Verplicht veld. Selectie van een aanwezige locatie waar de analyse voor wordt uitgevoerd.
o Installatie Verplicht veld. Keuzelijst met installaties die van tevoren zijn gedefinieerd en waar men uit moet kiezen. Alleen de installaties die aan de locatie zijn gekoppeld zijn zichtbaar.
o Installatie afgerond Verplicht veld. Ja/Nee keuzeveld..
o Overige velden Zijn niet verplicht en worden gebruikt om aanvullende informatie van een inventariselement op te nemen.
Tabblad Analyse
In het tabblad analyse vindt de feitelijke risico bepaling plaats. Daarvoor zijn er een aantal standaard velden die ingevoerd moeten worden. Deze risicobepaling is de onderlegger voor het aanmaken van een periodieke en/of algemene activiteit.
o Risico aangroei Keuze lijst. Gering, Matig en Hoog
o Algeheel risico Keuze lijst, met onderstaande mogelijkheden.
o Koudwatergroep Vrije invoer van gegevens.
o Leiding gemonteerd in Vrije invoer van gegevens.
o Aansluiting Keuze lijst, met onderstaande mogelijkheden.
o Aerosolvorming Keuze lijst, met onderstaande mogelijkheden.
o Frequentie gebruik Keuze lijst, met onderstaande mogelijkheden.
Stap 3: Alle benodigde velden ingevoerd? Zo ja, dan wordt de informatie alleen opgeslagen in de database indien de knop opslaan wordt ingedrukt. Indien de data niet opgeslagen hoeft te worden dan kan men op de button annuleren klikken.
Voorbeeld icoon Opslaan
Voorbeeld icoon Annuleren
4.5.2 Wijzigen Risico analyse
Stap 1: Klik op de Actiebutton Wijzigen
Stap 2: Het veld met de informatievelden wordt zichtbaar. Alle velden die zijn ingevuld kunnen worden gewijzigd. Alleen de velden behorend bi het Inventarisitem zijn niet te wijzigen. Dit zijn de stam gegevens en die kunnen alleen gewijzigd worden in het tabblad Inventarisatie.
Voorbeeld weergave Risico analyse – tabblad Algemeen
Stap 3: Alle benodigde velden gewijzigd? Zo ja, dan wordt de informatie alleen opgeslagen in de database indien de knop opslaan wordt ingedrukt. Indien de data niet opgeslagen hoeft te worden dan kan men op de button annuleren klikken.
Voorbeeld icoon Opslaan
Voorbeeld icoon Annuleren
4.5.3 Verwijderen Risico analyse
Stap 1: Klik op de Actiebutton Verwijderen
Stap 2: Het volgende bericht wordt weergegeven op het scherm.
LET OP. De Risico analyse wordt fysiek verwijderd uit de database!
4.5.4 Archiveren Risico analyse
Stap 1: Klik op de Actiebutton Archiveren
Stap 2: Met het archiveren worden alle gegevens betreffende de analyse in het archief geplaatst. De gegevens worden dus niet verwijderd uit de database kunnen op een eenvoudige manier weer worden gebruikt door te de-archiveren. Het volgende bericht wordt weergegeven op het scherm.
4.5.5 De-archiveren Risico analyse
Stap 1: Klik op de Actiebutton De-Archiveren
Stap 2: Met het de-archiveren worden alle gegevens betreffende de analyse uit het archief gehaald.